Pedagog a prázdniny

2. července 2014 v 21:47 | GABATE |  Pedagog a prázdniny
Pedagog a prázdniny

Každý pedagog si celý rok zodpovědně připravuje koncept své výuky, který je v souladu se školním vzdělávacím programem, který musí být v souladu s rámcově vzdělávacím programem. Z pedagoga se stává cvičená opice, která v hodinách nestačí klikat v počítači na výukové programy, zároveň vybírat a rozdávat připravené pomůcky a úkoly. Výsledky splněných úkolů "překliká" do připravené tabulky, která mu ji vyhodnotí.

Po hodinovém úprku z hodiny matematiky se "překlikne" do hodiny českého jazyka. Nový maraton, nové úkoly, nové programy. Ještě respektovat všechny kompetence a průřezová témata. Všechno tohle naťukat do, jasně, že elektronické třídnice, která se na konci roku vytiskne a světe div se, opět vítězí byrokracie. Hotový papírový elaborát se uloží do archivu.

Vysvědčení je díky počítačovému programu bezchybně vyrobeno. Všechno musí lícovat, běda, když pedagog napíše o písmenko víc - error. Všechno je normováno. Bohužel normovačům uniklo, že do školy patří papír a tužka.
V dnešní přetechnizované době zapomínáme na osobitost, zabíjíme kreativitu. Meleme o kompetencích, které už dávají hranice: k učení, komunikativní, k řešení problémů…

JAK by se divil. Jeho škola měla být hrou. Hra spočívá v tom, že baví obě strany. Pedagog je kreativní, hru obyčejně vymyslí a zapojí dětský kolektiv. Dnes si přečte návod u zakoupené pomůcky, kterého se striktně drží. Pozor na kompetence, nepřekročit.

Jsou tu prázdniny a z pedagoga se stává časový bezdomovec. Není řízený danými pravidly, chybí kompetence. Pro některé pedagogy se z prázdnin stávají prázdnotiny. Co s tím?

Prostě nové kompetence k využití vlastního volného času. Předpokládá to, sednout si k počítači, nastavit program, vybrat dovolenou, nejlépe poznávací, zde ulovit co nejvíce snímků, které využije ve výuce - kompetence k učení, splněna.

Pohádat se s rodinou, která odmítá. Utlouct ji argumenty a vysvětlit, jak se to bude všem líbit - splněno, kompetence k řešení problémů. Celá rodina vzala sice nápad aktéra jako blbost, ale…teď jenom zapsat do třídnice, jestli to byla výzva nebo ústup zbytku rodiny. To se dá zjistit celkem lehce pomocí další kompetence.

Kompetence komunikativní - celý problém hezky uhladit, vést dialog s rodinou, která prchá a do diskuze se nechce zapojit. Zde si prázdnující pedagog není jist svým výsledkem. Neopomene si udělat poznámku a vrhá se na další.

Kompetence občanská se nabízí jako další. Otočí list a zahraje na notu - "nemáte mne rádi, mohli byste občas respektovat staršího. Myslím, že jsem toho pro vás v životě udělal/a" dost…Zbytek rodiny rezignuje a hledá potřebné doklady k odjezdu do zahraničí, na poznávací zájezd.

Kompetence pracovní - předpokládá, napsat si seznam, podle něj se připravit. Dát všechno ke kontrole. Uklidit byt před odjezdem.

Sepsat úkoly, které se splní před uzamknutím bytu a odevzdat sousedce, která je splní.

Kompetenci sociální a personální si nechá na později. Na dovolené bude spousta času pro rozbor názorů a pocitů svých blízkých. A pro jejich případnou nápravu nebo aspoň usměrnění.

Nesmí zapomenout na lékárničku, aby mohl/a hasit krizové situace.

No a začátek prázdnin je zajištěn ke spokojenosti Všech?
GABATE
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 hana topinkova hana topinkova | E-mail | 21. července 2014 v 18:23 | Reagovat

To je teda opravdu geniálni, pošli to do Učitelských novin, zda-li se ještě vyrábí, nebo alespoň ředitelce, at to dá na nástěnku k připravnému týdnu, super, díky Hana

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama